Vliegwieltraining

Een ware revolutie op trainingsgebied, zo mag je de Vliegwieltraining gerust noemen! Vrij recentelijk hebben we zélf de betrekkelijk nieuwe trainingsmethode van het Vliegwiel (Flywheel) vanuit Zweden naar Nederland gehaald. Iets waar we geen moment spijt van hebben gehad. Een trainingsmethode die oorspronkelijk door de ruimtevaartorganisaties NASA en ESA is ontwikkeld om astronauten te trainen in gewichtloze toestand. Vliegwieltraining is ontegenzeglijk van het allerhoogste niveau en wetenschappelijk onderbouwd in diverse studies.

Hoe werkt het Vliegwiel?

We beschikken over de Kinetic Box én over de Kinetic Pull. De Kinetic Box maakt gebruik van een stalen ronde schijf waarop centraal een as is gemonteerd. Om deze as is een koord gedraaid, zoals bij een jojo. U draagt speciaal een tuigje of harnas, dat vast zit aan de schijf. Door hard aan het koord te trekken begint de schijf te draaien en genereert u kinetische energie. Als het koord helemaal is uitgerold, wordt het door de draaiende schijf automatisch weer opgerold. U brengt dan met minimaal dezelfde energie het wiel weer tot stilstand. De Kinetic Pull doet dit met behulp van een gepatenteerd roterend conisch vliegwiel. Het apparaat kan in drie bewegingsrichtingen worden gebruikt: verticaal, horizontaal en roterend. De bewegingen zijn vaak functioneel. We beschikken trouwens ook nog over de Versapully, een apparaat dat de werkende kracht van zowel de Kinetic Box als de Kinetec Pull in zich herbergt.

Reactieve kracht

De Kinetic Box en de Kinetic Pull trainen allebei ‘reactieve’ kracht. Kort samengevat het vermogen om in één richting (concentrisch) kracht uit te oefenen, daarna snel van richting te wisselen en vervolgens in tegengestelde richting (excentrisch) méér kracht op te vangen. De repeterende excentrische overload en de juiste combinatie van kracht en snelheid stimuleren een snelle toename van spierfunctie c.q. spiervolume en een verbetering van de core stabiliteit. Zowel het onder- als het bovenlichaam kunnen er profijt van hebben. Zo geven oefeningen aan de onderste extremiteiten een lage druk op de lumbale wervelkolom en de schouders. Het doel is om het Vliegwiel zo snel mogelijk in beweging te brengen, waardoor de contrasterende traagheid -met een duur woord inertie- wordt gecreëerd. Aan het einde van de concentrische beweging stopt deze en start de teruggaande excentrische beweging, waarin maximale kracht wordt gevraagd. Dit wordt een aantal keren herhaald.

Reactieve kracht fungeert als dé schakel tussen de traditionele krachttraining en ‘hoge snelheid vaardigheden’ zoals sprinten en werpen. Bij enkel traditionele krachttraining verliezen veel atleten hun bewegingskracht door het ontbreken van deze reactieve kracht.vliegwiel meting

https://youtu.be/4a52aMC23H8

Natuurlijk en veilig

Met een goede één-op-één begeleiding ervaart u al snel dat u de beweging én de weerstand helemaal zelf in de hand hebt. U krijgt precies evenveel kracht terug als dat u erin stopt. Als uw lichaam een pijnsignaal afgeeft, stopt u automatisch minder energie in uw volgende beweging. Elke gebruiker traint dus op zijn eigen maximale niveau. Dit maakt Vliegwieltraining een natuurlijke en veilige trainingsmethode.

Wanneer u sport, staat uw lichaam continu onder (hoog)spanning en bent u voortdurend op zoek naar balans. Hierdoor wordt een eventueel zwak punt -evenals de spieren daaromheen- intensiever dan gebruikelijk aangesproken. Echter dankzij de Vliegwieltraining is elke beweging maximaal effectief. Doordat het geavanceerde apparaat aan een computersysteem is gekoppeld, is het in tegenstelling tot traditionele methoden bovendien mogelijk om de kracht en het vermogen te meten. Het inzichtelijk maken van de progressie gebeurt door de zogeheten Smartcoach-software.

Voor wie in het Vliegwiel interessant?

Wie op sportief gebied daadwerkelijk vooruitgang wil boeken, kijkt verder dan de reguliere weg. Bent u een winnaar en wilt u de lat voor uzelf nog hoger leggen? En staat u tegelijkertijd open voor nieuwe technologie? Voor een sterkere prestatie helpen we u op revolutionaire wijze vooruit dankzij Vliegwieltraining met behulp van de Kinetic Box en de Kinetic Pull. Hiermee traint u de volledige kinetische keten in een totale en functionele beweging. Tevens bent u in staat uw spieren of pezen héél gericht vanuit verschillende invalshoeken te trainen. Wilt u uw strafschoppen verbeteren? Als volley- of basketballer hoger springen dan uw tegenstander of als sprinter harder kunnen afzetten? Fluitend de marathon van New York of de Nijmeegse Vierdaagse lopen? Als wandelaar eindelijk die ene berg, die al jarenlang op de bucketlist prijkt, bedwingen? Of juist krachtiger slaan tegen een tennisbal? Kortom: voorbeelden te over wanneer het gaat om een sporter met een (specifiek) doel. Daar weten wij wel raad mee!

Daarnaast is Vliegwieltraining interessant voor degenen die tijdens hun revalidatie sneller dan gebruikelijk willen herstellen van bijvoorbeeld een knie-, enkel-, heup-, rug-, schouder- of armblessure. De focus op de knie is wellicht het meest relevant. Overigens, de blessuregevoeligheid neemt door de training sowieso af. Het Karolinska Institutet, dat gevestigd is in het Zweedse Solna, heeft onder andere aangetoond dat de kans op een harmstringblessure aanzienlijk kleiner wordt. Een derde groep betreft iedereen die een EPI- of ACP-behandeling ondergaat (zie elders op deze website). De Vliegwieltraining achten wij voor hen namelijk nodig ter bevordering van het herstel.

50-plusser

De training is ook zeker interessant voor de 50-plusser. Wanneer u de 50 gepasseerd bent, nemen over het algemeen de snelheid en de kracht van het lichaam af. Samen vormen ze het vermogen, dat dan in feite ‘dubbel’ achteruit gaat. Naarmate we ouder worden, verliezen we normaal gesproken ook steeds meer spierweefsel, niet zelden gepaard gaand met een opeenhoping van een vetmassa. Maar nu komt het: tegen sarcopenie, zoals dit aftakelingsproces officieel heet, is wel wat te doen. Het is namelijk nooit te laat om wat extra spiermassa te ‘kweken’, waardoor je en passant beter belastbaar wordt. Het Vliegwiel biedt daarbij uitkomst! Het versterken van spieren is bovendien goed voor je bloeddruk, hart, longen, botten en zelfs je brein. Bij dit speciale fitnessprogramma, dat in geen geval onder het kopje ‘even lekker fitnessen’ gerangschikt mag worden maar eerder als een wezenlijke lichaamsinvestering te beschouwen is, zijn meerdere opties van toepassing. Zo kan de frequentie verschillen.

Specialisten

Direct aanmelden om een afspraak te maken.

Vul onderstaand formulier in om je aan te melden. Wij nemen dan contact op om een afspraak te maken.